De eerste twee dagen

5 maart 2016 - Wenen, Oostenrijk

Ik wil voor dat ik dit reisverhaal begin iedereen bedanken voor de lieve berichtjes en steunbetuigingen. Gelukkig heb ik de afgelopen twee dagen genoeg afleiding gehad, en gaat het momenteel weer een stuk beter. Sorry voor de twee berichten kort op elkaar, maar ik wil jullie toch al even laten weten wat ik gedaan heb,

Gisterochtend ben ik eerst op verkenningstocht door de wijk gegaan. Ik woon in een volledig nieuwe wijk, die de afgelopen jaren de grond uitgestampt is, en waar nog steeds volop gebouwd wordt. Het is hier dan ook behoorlijk modern, en volledig anders dan het romantische beeld dat iedereen van Wenen heeft. Voor foto's van de wijk (en de buitenkant van het gebouw waar ik woon), ze beginnen hier. De Spar (supermarkt) is om de hoek, net als de Bipa (drogist), Libro (soort Bruna) en een tabakswinkeltje. In dezelfde straat zit ook een bushalte, en het metrostation is ongeveer vijf minuten lopen. Eigenlijk best een prima locatie dus! Mijn kamer is veel groter dan ik verwacht had, en past qua stijl toch wel redelijk bij me. Natuurlijk heb ik ook foto's van mijn kamer, die vanaf hier te vinden zijn.

's Middags moest ik naar de Ikea, want pannen, borden, bestek, bekers etc. horen niet bij de inboedel van de kamer. Om bij de Ikea te komen moet ik drie verschillende bussen nemen, en ben ik ongeveer 45 minuten onderweg. Op zich wel prima, tot je met twee grote, zware, blauwe Ikea tassen de reis moet maken. Maar goed, ik kan fatsoenlijk eten en drinken, en heb de kamer nog iets meer mijn eigen kunnen maken.

Vandaag heb ik lekker de toerist uitgehangen. Met de metro ben ik naar Schloss Schönbrunn gegaan, om daar naar de dierentuin te gaan. Om bij die dierentuin te komen, die trouwens in de tuin van het paleis ligt, moet je door de paleistuin (die overigens gratis toegang heeft, en zeker een bezoekje waard is). Hier heb ik natuurlijk nog wat foto's van gemaakt, te vinden vanaf hier. De dierentuin zelf is een van de oudste van Europa, en valt qua prijs (€16,50) enorm mee vergeleken bij Blijdorp of Artis. En persoonlijk vond ik hem ook veel leuker dan onze bekende dierentuinen. Naast de typische dierentuindieren heeft de dierentuin van Schönbrunn ook panda's en koala's. Ja, ik heb eindelijk deze twee geweldige dieren in het echt kunnen zien. Natuurlijk deden ze op het moment dat ik bij ze was datgene waar beide soorten om bekend staan; slapen. Helaas geen goede foto van de koala kunnen maken.. Maar ik heb ze kunnen zien! En omdat de dierentuin deels op een heuvel ligt, heb je op sommige punten een redelijk uitzicht over de stad. Ook een leuke extra. Natuurlijk heb ik ook een bezoekje gebracht aan de bizons, alleen waren het helaas Amerikaanse bizons en geen Europese (snik snik). En ook nog een ander diertje gevonden waar ik ooit een project (mijn profielwerkstuk op de middelbare school) mee heb gedaan; Extatosoma tiaratum tiaratum. Benieuwd wat het is? Klik dan maar hier ;) De rest van de foto's beginnen hier

Toch best knap, na 458 foto's te hebben gemaakt vandaag, met dit kleine aantal over te blijven om aan jullie te laten zien.

Vanaf het paleis ben ik naar de Mariahilfer Strasse gelopen, een winkelstraat niet heel ver van het paleis vandaan (dacht ik). De Mariahilfer Strasse begint namelijk vlakbij het paleis, maar de winkels komen pas een heel eind verderop (lees; een half uur lopen). Daarvoor zitten ook wel winkels, maar niet echt mijn ding om daar naar binnen te lopen. Ze zijn namelijk een beetje Scheldestraat-achtig (voor de Vlissingers onder de lezers). Ach ja, na die hele wandeling toch uitgekomen waar ik wilde zijn; boekhandel Talia. Ik had op internet namelijk al gelezen dat ze Engelstalige boeken verkopen (wat niet veel winkels hier doen), en dus wilde ik graag een kijkje nemen. En de verleiding was weer eens te groot; de winkel uitgelopen met drie boeken. Het zijn drie klassiekers; 'The Woman in White' van Wilkie Collins, 'The Picture of Dorian Gray' van Oscar Wilde en 'The Phantom of the Opera' van Gaston Leroux. Voor €3,50 per stuk kon ik ze niet laten liggen! En aangezien er een hele tafel vol lag met dit soort klassiekers (ook Dante's Inferno, Bram Stoker's Dracula, Emily Brontë's Wuthering Heights etc.) zullen het denk ik niet de laatste boeken zijn die ik er koop. Geen idee of jullie dit interessant vonden, maar ik ben blij met mijn aankopen, en moet het dan toch eventjes melden :p

Ik denk dat ik nu wel eventjes genoeg verteld heb over de afgelopen twee dagen, en jullie horen snel weer van me!

1. Marian:
    5 maart 2016
    Fijne om te lezen dat je je weg probeert te vinden!
  2. Brenda:
    5 maart 2016
    Helemaal top meis om zo een mooi verhaal te kunnen lezen. Je hebt al aardig wat km gemaakt en veel gezien. Wat mij betreft zou ik iedere dag zulke mooie verhalen kunnen lezen. En wat die dierentuin betreft we gaan er snel samen heen he. Dikke kus mama
  3. Elvira:
    5 maart 2016
    Wat een fijn bericht. En leuk om te lezen hoe he deze dagen beleefd heb.
  4. Liesbeth:
    5 maart 2016
    Blij om te lezen dat je probeert in te burgeren in die grote stad. Geen sorry voor 2 berichten achter elkaar, juist leuk je verhalen. Mij verveelt het niet! Mag je echt vaak doen, dan krijgen wij zo ook een beetje een beeld van Wenen. Gave foto's!!!!
    Lekker ff de tourist uithangen voor je stage begint
    Ik kijk weer uit naar je volgende verhaal!
  5. Maria:
    5 maart 2016
    Je heb goed alles bekeken zeg leuk om te lezen