De eerste paar dagen stage

9 maart 2016 - Wien, Oostenrijk

Inmiddels heb ik mijn derde 'stagedag' achter de rug. Waarom het tussen aanhalingstekens staat kom je straks wel achter ;) Maandag begon mijn eerste dag met een meeting met Dr. Friederike Range (de hoofdonderzoekster), Dr. Sarah Kuba en pHD studente Désirée. Désirée is mijn begeleidster tijdens mijn stage, en ik zal dan ook haar helpen in haar onderzoek. Hierna heb ik een rondleiding gehad door het Clever Dog Lab, en het een en ander moeten regelen voor onder andere mijn inschrijving bij de universiteit. Iets waar ik al heel snel verbaasd over was is de hoeveelheid honden op de campus. Er lopen namelijk niet alleen honden en eigenaars die naar het Clever Dog Lab komen, en honden die naar een van de dierklinieken gaan, maar ook heel veel honden van studenten en personeel. Het is er kennelijk heel gewoon om je hond mee te nemen naar de universiteit! Désirée heeft zelf twee honden, en een andere pHD studente heeft ook twee honden. Dus tussen de middag heb ik samen met de pHD studenten een rondje over de campus gemaakt en de honden uitgelaten. 's Middags heb ik eerst meegekeken bij een experiment van Jim, een stagiair uit Ierland, en heb ik ook Katie ontmoet. Zij is afkomstig uit de VS, doet een master aan de universiteit en helpt soms in het Clever Dog Lab. Bij het tweede experiment van Jim had hij nog geen assistent(e), en mocht ik hem dus meteen helpen. Dit experiment was met twee hele lieve border collies: Clooney en Jamie. Hierna zat mijn eerste dag er al weer op, en kon ik met de tram en de metro weer naar huis! Gelukkig kost dat me maar een half uur, en geen 2,5 uur zoals bij mijn vorige stage bij PWN :p

Dinsdagochtend had ik een afspraak met iemand van ÖJAB (ik woon in een studentencomplex van hen) om mijn inschrijving in de gemeente Wenen compleet te maken. Voor deze afspraak moest ik naar het metrostation van Kagran, waarvoor ik een tripje met een andere metrolijn en een bus moest nemen. Tegenover dit metrostation ligt het Donauzentum, het grootste winkelcentrum van Wenen, waar ik natuurlijk ook eventjes een bezoekje aan heb gebracht ;) Bij de afspraak was ook een jongen uit Japan aanwezig, die in hetzelfde huis woont als ik. Samen met Thomas (van ÖJAB) zijn we naar het kantoor gelopen, waar Thomas gelukkig alles voor ons heeft geregeld. Ik hoefde alleen m'n ID te laten zien, een handtekening te laten zetten en mijn gegevens te controleren. Zo geregeld dus! In het Donauzentrum kwam ik nog een Thalia tegen (dezelfde boekhandel als waar ik van het weekend ook al was geweest, alleen dan een andere locatie), en omdat Damian graag ook een aantal van de klassiekers wil hebben die ze daar verkopen ben ik eventjes binnen gelopen. Helaas was deze een stuk kleiner dan die aan de Mariahilferstrasse, en kon ik alleen Dracula van Bram Stoker vinden. Maar goed, dat is het toch weer eentje van het wensenlijstje dat ik heb weten te scoren! Eenmaal weer thuis ben ik verder aan mijn proposal gaan schrijven en heb ik de materiaal & methode af kunnen maken. Jup, ik hoefde niet naar de universiteit, omdat ik niet wist hoe lang de afspraak zou duren.

Vanochtend (woensdag) ben ik naar een seminar geweest van onze afdeling van de universiteit. Deze seminars vinden iedere woensdagochtend plaats, waarbij er een vooraf afgesproken paper wordt besproken. Best leerzaam zo, omdat iedereen andere dingen opvalt en andere argumenten brengt waarom iets goed/minder goed/fout is. Ik denk dat deze seminars een best goede aanvulling zijn op mijn opleiding, en vooral op de manier waarop ik mijn verslagen zal bekijken en schrijven. Omdat ik op de universiteit nog geen internet heb (dat duurt een paar dagen tot ik een account heb), kon ik na de seminar weer naar huis om daar te gaan werken. Onderweg naar huis kom ik echter zo goed als langs de Ikea, en ik moest nog een aantal dingen halen die ik vrijdag vergeten was. Dus eerst daar maar een bakje koffie gedronken en gebak gegeten, en daarna de nodige spulletjes gehaald. Oh ja, en een super leuke kop en schotel gevonden, die ik natuurlijk niet kon laten staan :D Eenmaal thuis, wederom aan mijn proposal gewerkt (de inleiding dit keer) en met het thuisfront gebeld. Nu lekker nog eventjes lui zijn, en dan zit mijn dag er weer op!

Morgen gaan Désirée en ik de proefopzet testen met haar eigen honden, en heb ik aan het eind van de middag een bijeenkomst voor internationale studenten van de universiteit. Ik ben benieuwd wie ik daar allemaal zal ontmoeten!

Zoals iedere keer, weer te veel informatie voor sommigen :P Ik hou jullie verder nog op de hoogte!

1. Brenda:
    9 maart 2016
    Weer een mooi verhaal meis. Jezelf af en toe verwennen je luistert heel goed naar iemand die je vorige week gebeld had . Ben blij dat je veel afwisseling hebt. Op naar morgen houvanje
  2. Elvira:
    9 maart 2016
    Leuk om steeds je reisverslag te lezen. En het gaat goed met je zoals ik lees. Wat fijn. Ik hoor ook je mams geregeld en wat is ze ook super trots op je. Top hoor. Groetjes Elvira
  3. Marian:
    9 maart 2016
    Wat mooi om te lezen! En super leuk om nu te weten dat Damian de liefde voor "dracula" boeken deelt met zijn vader..
    Het lijkt me een zeer boeiende stage meis. Dikke knuffel xxx
  4. Vercruysse:
    9 maart 2016
    een mooi verhaal om te lezen groetjes oma
  5. Liesbeth:
    9 maart 2016
    Weer een boeiend verslag om te lezen! Je schrijft leuk! Het lijkt mij een hartstikke interessante stage, geen dag hetzelfde. Wat een gave kop en schotel heb je gescoord, je bent goed bezig ;-)
    Ik kijk weer uit naar je volgende verhaal!!